Hittan a gyakorlatban

"Hittanórát tartok, hogy csináljam?!?" avagy római katolikus hittanórák elméletből gyakorlatba való átültetése :)

A világ, az ember teremtése – 11. osztály (16-17 éves) kat.isk. 2009. november 25.


A világ, az ember teremtése (semmiből, szeretetből, az ember felelőssége Isten felé, mint a teremtés csúcsa)

Úgy közelítettem meg a témát, hogy az óra elején átvettük a témához tartozó dogmatikai dolgokat, de aztán áttértünk személyesebb témához: önmagam megteremtéséhez (értsd: önfejlesztés).

Órához tartozó feladatok a az óravázlat végén találhatóak!

Margóra:

„Ha mi, keresztények mind úgy élnénk, ahogy élnünk kellene, a nem hívők gyermekei jobban megcsodálnának bennünket, mint azokat, akik csodákat művelnek.”
(Michel Quoist)

Bevezető:

  • Haydn: The Creation, First day – meghallgatható a linkre kattintva:
    http://www.youtube.com/watch?v=K22f1MElZms
  • Facebook, Farmville – a napjaimból elvett idő, amit ezekre szánok (más, hasznosabbra is fordíthatnám, “teremthetnék”)
  • Teremtésre szánt idő – valamit alkotok, időt szánok, akármi…

Óra felépítése…

–        Néhány teológiai igazság

–        Teremtés – magam teremtem

–        Szövegelemzés

–        Üzenjünk…

1. Isten teremtő tevékenysége /teremtés ténye, miértje és hogyanja/

°        Istennek nincs szüksége a teremtett világra: tökéletesen szabad, semmi sem kényszeríti a teremtésre

°        Szabad szeretete indítja a teremtésre is, a gondviselésre is

  • Immanencia és transzcendencia
  • Isten különbözik minden létezőtől
  • De ő alapoz meg, hordoz és teljesít be mindent
  • Transzcendens: mindenestül fölötte áll a világnak

és

–        Immanens: benne van mindenben, de immanenciájában is transzcendens marad.

–        Teremtő szuverenitása: 1. Isten a semmiből teremtette a világot

2. Teremtő tevékenységében tökéletesen szabad

  • Creatio ex nihilo

a) Biblia

–        2Makk 7,28: a nemlétezőt létbe hívja;

–        Róm 4,17; Zsid 11,3. A teremtés jó, mert Isten nem volt korlátozva semmitől, semmilyen anyagtól.

–        A „bara” = „Teremt” szemben a „csinálni”= „asah” ige

Isten önmagában hordja teremtésének alapját és előfeltételét. Isten az egyedüli – metafizikai – oka a teremtésnek, független mindentől. Ebből következik a teremtés folytatólagos fenntartása és beteljesítése is.

  • Isten örökléte és a világ időbeli kezdete

–        Isten elhatározása a teremtésről örök

–        Akaratának megvalósítása időben és térben történik, a teremtéssel jön létre, a teremtés rendjéhez tartoznak

–        Isten lényege változatlan marad, ezt nem érinti a teremtés sem.

–        A teremtés aktusa öröktől benne volt az isteni akaratban.

–        A mai természettudomány szerint a világ határtalan, de véges. A feltételezett kezdőpont elé nem tud következtetni. A természettudomány sem az abszolút kezdetet nem tudja igazolni, sem a semmiből való teremtést.

DE: A teremtésben Isten jósága nyilvánul meg, s ez nem szabad választás kérdése, hanem isteni lényegének természetes tevékenysége. Ez a szabadság nem önkény, hanem mindig racionális magatartást feltételez. Isten nem kerül elérhetetlen távolba. Teremt, s a létrehozással együtt kapcsolatba is lép a világgal

2. A teremtés célja és motívuma: Miért? Mire?

–        A jahvista történetszemléletben a cél a szövetségkötés az emberrel.

–        De mi az értelme a szövetségnek?

  • Teocentrikus cél (A világ értelme teocentrikus)

–        Isten kedvéért van minden (Iz 48,9-16; Dan 3,57sk, Péld 16,4; Róm 11,30:

  • Krisztocentrikus cél

–        Az Atya a Fiú által a Lélekben teremtette az eget és a földet (Moltmann).

–        A világ szépsége Krisztusban teljesedik ki a teremtésnek személyes vonásai vannak

3. A teremtés jósága

  • A teremtés: jó, mert Isten ajándéka
    • A teremtmények végessége, esetlegessége, korlátoltsága nem rossz.
    • Ez a jóság nem esztétikai kategória, nem a görög „kalokagatia” (szép és jó) eszméje.
    • A világ addig jó, ameddig egyezik Isten akaratával.
    • A világ ambivalens, belefér optimizmus és pesszimizmus is. A kereszténynek túl kell lépnie ezen az ambivalencián, és a világ jósága mellett kell elköteleződnie, Isten jósága és a teremtés jósága miatt.

5. Isten világfenntartó tevékenysége

–        A teremtés nem egyszeri, befejezett esemény, nem is érthető az időben. (idő is teremtett)

–        Folytatódik, s ez alól a semmiből lett teremtmény sohase vonhatja ki magát

Az ember: Isten partnere a teremtés fenntartásában

a) A teremtés: az ember feladata

–        egyedülálló ajándék és kegyelem, amely az Istenre válaszoló lét

–        Az ember a világ csúcsára kerül, szemtől szembe Istennel

–        Ez azonban kötelezettséget is: gondoznia kell a teremtést és beteljesítenie

–        Felelős Istennek

–        A teremtés jó, de nem befejezett: Az embernek együtt kell működnie a Teremtővel

–        Az ember Isten munkatársává lett az új teremtésben, a megváltásban különösen.

 

Feladat: Kiosztott fénymásolt szövegek, csoportban elolvasni, kérdésre válaszolni, majd meghallgatuk/táblára felírjuk, melyik csoport mit írt.
A szöveg: Michel Quoist: Így élni jó! – SZIT, Budapest, 2007, “Az atomizált ember, vagy az egységes ember, a személyiség” című fejezetet 3 részletben kifénymásoltam.
A könyv innen LETÖLTHETŐ.

A kérdések: Mitől lesz egy ember sikeres / hogy lehet jól élni az élelet / mit üzen a szöveg, mitől lesz egy ember sikeres…?

ZÁRÓ FELADAT:

Céljaink vannak, teremtem önmagam. Üzenjünk a jövőbe! Az alábbi feladatlapot osztottam ki, egy év múlva fogják kibontani.
A lapot úgy szerkesztettem, hogy nyomtatva 2 db fér ki egy A4-es lapra. Amikor kitöltötték, össze kellett hajtani, kívülről a nevüket ráírni, én meg összetűztem egy tűzőgéppel, hogy “kinyithatatlan” legyen. Így raktam be egy borítékba ott velük együtt, a borítékot is lezártuk, letűztük, az utolsó két gyerek aláírta a ragasztás mentén.
Kívülről a borítékra érdemes ráírni, hogy mikor készült, mit tartalmaz :))

Íme a “feladatlap” – természetesen tetszés szerint módosítható, vagy hozzáírható. A 2. kérdés, ami a tulajdonságokat taglalja, nem kifejezetten a jövőre irányuló kérdés, inkább a jelen pillanatban segít, reflektáló, “önismereti”, hogy konkretizálja, céljai elérésében milyen belső eszközei vannak.

Érdemes megvitatni a feladat előtt, hogy milyen jellegű célokat lehet írni! Nem csak tárgyi (legyen autóm érettségi után), vagy “célbeli” (bejussak az X egyetemre), de akár személyiségbeli (legyőzzem ilyen-olyan rossz tulajdonságomat..) vagy kapcsolatbeli is (pl az egy év múlva szeretném elérni, hogy a testvéremmel jobb kapcsolatom legyen….)

Kedves Önmagam, ……………………………………….!

Hogy mi szeretnék lenni, vagy hol szeretnék tartani 3-5 év múlva? Ezek a terveim:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………

Hogy ezeket elérjem, ezek a dolgok, vagy képességeim, tulajdonságaim segítenek:

1. …………………………………….

2. …………………………………….

3. …………………………………….

4. …………………………………….

5. …………………………………….

6. …………………………………….


Ezt mindenképp el szeretném érni jövőre:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2009. ……. DÁTUM!


Advertisements
 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s