Hittan a gyakorlatban

"Hittanórát tartok, hogy csináljam?!?" avagy római katolikus hittanórák elméletből gyakorlatba való átültetése :)

Az időről – 12. osztály (17-18 éves), kat.isk. 2009. október 16.

Filed under: Hittanóra anyagok, óravázlatok,Szemléltessünk! — zituli @ 20:52
Tags:

Pilinszky: Milyen felemás…

Hogy meg tudjuk különböztetni a bennünk lévő mozgásokat, mély vágyainkat felismerjük. Segít, ha rendet teszünk az életünkben Þ segítenek a prioritások. Þ Kellő időt kell szenteljünk!

  • 1) Alvás
  • 2) Mozgás
  • 3) Imádság
  • 4) Időt kell szenteljünk azoknak az embereknek, akikkel együtt élünk.
  • 5) Munka

Gyakorlat

–         Mennyi időt fordítok rá?

–         Mennyi időt szeretnék ráfordítani?

Þ Tapasztalatok. Milyen következtetéseket tudtok levonni ebből?

Hozzáállásaink az időhöz (metronom)

  • Alig telik az idő. Úgy unom…
  • Már vége? Úgy elszállt az idő, hogy észre sem vettem…
  • Már megint eltel egy év, mindjárt 20 éves vagyok…
  • Ünnep van, nem érdekel az idő…
  • Ne haragudj, nem érek rá veled foglalkozni, elfoglalt vagyok…
  • Másom nincs, de az időmből tudok adni neked. Mond nyugodtan.

Þ Milyen érdekes az, hogy a másodpercekben mért idő egyenletesen halad. Megélésünk szintjén azonban egészen különböző módon éljük meg azt.

Préd 3,1

Mindennek megvan a maga órája, és az ég alatt minden dolog elmúlik a maga idejében.

Ideje van a születésnek és ideje a halálnak, ideje az ültetésnek és ideje a kiszakításnak.

Ideje van az ölésnek és ideje a gyógyításnak, ideje a lebontásnak, és ideje az építésnek.

Ideje van a sírásnak, és ideje a nevetésnek, ideje a gyásznak, és ideje a táncnak.

Ideje van a kő szétdobálásának, és ideje a kő összeszedésének, ideje az ölelkezésnek, és ideje az ölelkezéstől való tartózkodásnak.

Ideje van a keresésnek, és ideje az elveszítésnek, ideje a megőrzésnek, és ideje az eldobásnak.

Ideje van az eltépésnek, és ideje a összevarrásnak, ideje a hallgatásnak és ideje a szólásnak.

Ideje van a szeretetnek, és ideje a gyűlölködésnek, ideje a háborúnak, és ideje a békének.

Mi haszna van az embernek a fáradságából?

Néztem azt a vesződséget, amelyet Isten az emberek fiainak adott, hogy azzal bajlódjanak.

Mindent úgy alkotott, hogy helyes legyen a maga idejében. A jövőt is beléjük helyezte.

Bergson időfelfogása

Þ A 19. században vagyunk már. A német idealizmustól most mára a francia filozófiához megyünk. Henri Bergson fog segíteni bennünket ma. Különösen szimpatikus ő, mert nagyon sokáig gimnáziumban tanított filozófiát. Az ész a ráció után az intuíciót helyezi előtérbe. (Életfilozófiának alapja, hogy Az élet csak egy magasabb rendű képességgel, az intuícióval fogható fel.)

  • Szöveg felolvasása (közben gyakorlat: két pontos órájú ember: mennyi az idő?)
  • Azt látom először, hogy állapotról állapotra jutok… – de ugyanakkor ezt megfogalmazhatom úgy is, mint folyamatosságot, ahol nincsenek különböző állapotok.
  • Egy alap-állapot van, amely a halad valami felé? Itt találok nyugalmat? Ez jelentené jelenben való életet?

Kronosz és kairosz közötti különbség.

  • Kronosz: a mérhető, „megtakarítható”, másodperc alapú idő, a tudomány és értelem ideje.
  • Kairosz: A megélt idő, Isten ideje, az alkalmas perc!

Þ Most indultok lelkigyakorlatra (Þ ez attól lesz Kairosz, mert a figyelmetek más…)

Gyakorlat a jelenben való léthez (Kairoszhoz) Þ Ady

  • Elhelyezkedés… / testünk ellazítása / légzésre való figyelés – elengedés…
  • Figyelem egy dologra való irányítása.
  • Zene…

Célom:

  • A jelenben való élet jelentősségére felhívni a figyelmet, és ahhoz segítséget adni (Egyszerre egy dolgot csinálni / Istennel a jelenben találkozunk / A felpörgött életünkben ez tűnik egyedüli megoldásnak)

Szimbólum:

  • Metronom

Képek, történetek:

  • Momo Þ időrablók… (amikor számszerűsítem, félek, hogy elfogy…) / Beppo Þ egyiket a másik után…
  • Az időhöz való ragaszkodás félelme, nyomása / szabadság Þ a fogás és lazaság együttese!

Gyakorlatok:

  • Mennyi időt szánok…?
  • Bergson: szövegelemzés
  • Figyelem-gyakorlat

Beküldte: N. Bálint kis-tanár, teológus

Reklámok
 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s