Hittan a gyakorlatban

"Hittanórát tartok, hogy csináljam?!?" avagy római katolikus hittanórák elméletből gyakorlatba való átültetése :)

Istentan – Dogmatika – Isten tulajdonságai 11. osztály (16-17 éves) kat.isk. 2009. október 12.


Óra elején bevezető játék:

15-20 perc – Milyennek lát engem a másik? – “lap a hátra” önismereti játék.
A játék lényege, hogy mindenkinek a hátára felragasztunk cellux-szal egy A4-es üres fehér lapot. Megkérünk mindenkit, hogy álljanak fel és menjenek oda társaikhoz, és írjanak a lapra 1-2 pozitív (!) tulajdonságot a társukról. (A játék érdekességét az adja, hogy nem feltétlenül tudjuk, kitől mit kaptunk, így az író fél őszintén is megnyilatkozhat.) Nagyon izgalmas levenni a hátunkról a lapot és elolvasni, mások milyennek látnak minket!

A játék értékelésénél ehhez hasonló gondolatokkal beszéltem az önismeretről, illetve vezettem át a fonalat Isten tulajdonságaihoz:

  • Ezek a tapasztalatok vegyesek. Attól függ, a másik milyennek lát. Mindegyikben van valami igazság, de egyik sem teljes!
  • Kérdés: én is ilyennek látom magam? Mindegyikkel egyetértek? Van olyan köztük, amelyiknek különösen örülök? Mi az, amit hiányolok, amit – úgy érzem, mutatok magamból, de talán nem látnak?
  • Mindannyian személyek vagyunk, vagyis nem mások, mint “változó létezők”. Egy személy sosem lehet bekategorizált. Nem vagyunk “készen”, tapasztalatok, élmények hatására változunk. (Itt elfelejtettem visszautalni korábbi óra konklúziójára: az ember az Istennel való hasonlatosságon dolgozik…)
  • Ahogy az embertársaink látnak minket és véleményt – képet alkotnak rólunk, ugyanígy mi is véleményt és képet alkotunk Istenről. -> Istenképek!
  • Lássuk, mit írhatunk fel Isten papírlapjára?!
  • (1) Isten első és legfontosabb tulajdonsága: önmagától való
    • Nincs senki-semmi másban alapja, önmagától való
  • (2) Élő Isten, aki maga az élet
  • (3) Isten úgymond “-ság/-ség”

    • Nem azt mondjuk, hogy ő jó, hanem hogy ő a jóság; nem bölcs, hanem ő a bölcsesség.
  • (4) Igazából csak ellentétével tudjuk kifejezni, hogy ki ő, pl.:
    • Igazságos – irgalmas
    • Örökkévaló – itt és most jelenvaló
  • (5) Isten tökéletes
  • (6) Isten mindenható
    • Akarati tevékenységgel függ össze.
    • Mindig aktuális kérdés: hogyan a rossz? Csak rövid válasz: Isten nem hasonulhat meg önmagával. (Jóság…)
  • (7) Isten mindentudó
    • Értelmi tevékenységgel függ össze.
    • Ágostonnak vannak érdekes tűnődései a tudásról – és összeköti azt az idő fogalmával.
      • Az ember a jelenvaló dolgokat ismeri Þ a múltra csak emlékezni tud, a jövőre pedig csak várakozni.
      • Az Isten ismerete azonban nagyon különbözik ettől a mi ismeretünktől Þ létezhetünk úgy is, hogy tudatlanok vagyunk…
  • (8) Egyetlen
    • A filozófiai út: léteznie kell egy alapnak, egy egységnek, amiből ez a sokféleség származott.
    • A bibliai ember számára a tapasztalatból leszűrt következtetés az, hogy egy Isten van, és rajta kívül nincs más Isten…
  • (9) Egyszerű
    • Nincs benne anyag.
    • Az egyszerűség a tökéletességnek egy formája!
  • (11) Isten változatlansága
    • Itt éleződik ki a különbség a filozófia – Biblia istenképei között
    • Érdekes az, ahogyan az idő fölé helyezi az Istent a Biblia világa, és benne a változatlant emeli ki.
      • 102. zsoltár: „Egy szenvedő imája” Þ összeköti Istent az időtlenséggel és a tér-fölöttiséggel
      • Isten változatlansága az öröklétével összekapcsolódik.
      • Benne nincs változás.
    • Egyrészről az idő az örökléttel szemben negatív valóság / ugyanakkor pozitív is, hiszen egy lehetőség valami nagy megvalósulására.
  • (12) Rejtettsége és megnyilvánulása
    • Miután a végtelen és véges találkozik egymással (én-Isten), ezért nem olyan egyszerű a dolog. Valamilyen módon a végtelen megpróbálja megmutatni önmagát.
    • Ez a távoli, rejtett valóság személyes kapcsolatba léphet velünk.
  • (13) Igazságos és irgalmas
    • Reméljük, hogy az Isten egyetemes üdvözítő akarata valóban mindenkit üdvözít.

Óra végén 5 percben:
Visszatértünk a múlt órai feladathoz (csop.munka, csomagolópapírra felírva “milyen nekem Isten?” és “milyen vagyok én Istennel való kapcsolatomban?”) és megnéztük, ők mit írtak ehhez a témához.

Rövid önértékelés:
Az óra eleji játék “nagyot robbant”, tehát nagyon jól sült el, sok energiát felszabadított, érdekes gondolatokat indított. Ez után rövidebben, kevesebb Isten-tulajdonságot kellett volna venni, az 6-8. tulajdonságnál már leeresztettek. Azt a “hullámot”, amit a játék keltett, jobban megülte volna egy rövidebb, de mélyebb dogmatikai tananyag rész.
Valamint az óra végén ellenőrzött múlt órai feladatra kevés időt adtam, többet ki lehetett volna hozni belőle.

Reklámok
 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s